Datum: 
20. 4. 2018

Unikátní Krýzovy jesličky, které jsou jako největší lidový mechanický betlém zapsány v Guinnessově knize rekordů, dostanou znovu svoji původní podobu. Největší klenot Muzea Jindřichohradecka, který punčochářský mistr Tomáš Krýza tvořil přes 60 let, od loňského roku renovují restaurátorky a konzervátoři. Velkolepý betlém a jeho konstrukci napadl dřevokazný hmyz a restaurátorský zásah pomůže zachovat jesličky pro budoucí generace. Zároveň ale odhalil, že originální uspořádání scenérií bylo jiné a lišila se také barevnost a zdobení figurek. Veškeré práce na opravě betlému probíhají za plného provozu, lidé mají naopak v muzeu jedinečnou možnost nahlédnout pod pokličku restaurátorů. Protože na konci května uplyne 100 let od úmrtí Tomáše Krýzy, chystá muzeum pro návštěvníky speciální komentované prohlídky o jejich renovaci.

Konstrukci jesliček a jejich převody opravují mechanici muzea, kteří mají se složitým mechanismem letité zkušenosti. Krýza totiž při stavbě betlému využíval doslova vše, co doma našel – špulky od nití či váleček na nudle. Figurky renovují externí restaurátorky. Také díky tomu přijdou práce během prvních dvou let na statisíce korun, celková externí zakázka by jinak stála minimálně tři miliony korun. „Před zahájením prací jsme stáli před volbou, zda zadat renovaci Krýzových jesliček externí firmě, ale to by znamenalo, že by se jesličky musely na několik let úplně uzavřít pro veřejnost. Proto jsme volili možnost opravy za pomoci mechaniků muzea s externími subdodávkami, což je i výrazně levnější,“ uvedl ředitel Muzea Jindřichohradecka Jaroslav Pikal. Opravu jesliček také podpořil grant Jihočeského kraje.

„Při renovaci jesliček se jednoznačně ukazuje, že pro jejich záchranu už byl nejvyšší čas. Nyní je obnovena zhruba jedna pětina celého monumentálního díla, oprava potrvá ještě nejméně tři roky,“ uvedla etnografka Muzea Jindřichohradecka Alexandra Zvonařová. Odborníci také zjistili, že současné rozložení betlému, jak jej rozestavili pracovníci muzea před 50 lety při stěhování do patra, neodpovídá původnímu stavu. Chtějí proto podle dobových fotografií vrátit jesličkám původní podobu, jak je před 100 lety uspořádal jejich autor Tomáš Krýza. „Budeme podle toho muset i upravit převody, protože scenérie se různě přemístí a převody by tomu neodpovídaly,“ vysvětlil konzervátor muzea Luděk Fiala. Některé původní díly konstrukce a mechanismu se kvůli špatnému stavu budou muset nahradit novými.

Návštěvníci se staronovým uspořádáním rozhodně o nic nepřijdou. Naopak se do jesliček vrátí scény, které byly kvůli špatnému stavu v depozitáři,“ vysvětlila restaurátorka a výtvarnice Zdena Skořepová. Přiblížila, že některé figurky byly natolik zničené od molů a dalšího hmyzu, že je pohromadě už držel jen lak a barva. „Navíc po odhalení horní vrstvy barvy jsme zjistili, že původní zdobení figurek je mnohem barevnější a propracovanější. Předchozí zásahy jesličkám opravdu příliš neprospěly, protože se dělaly jen narychlo a za provozu,“ doplnila Skořepová.

Protože letos 31. května uplyne 100 let od úmrtí Tomáše Krýzy, chystá muzeum pro návštěvníky speciální komentované prohlídky jesliček s restaurátorkami a konzervátory. Také další akce muzea připomenou jedinečný odkaz punčochářského mistra Tomáše Krýzy. Stoleté výročí tvůrce velkolepého betlému, který se skládá z téměř 1400 částí, z toho 134 je pohyblivých a zabírá plochu téměř 60 m2, připomene řada akcí.

15. listopadu začíná výstava Jihočeské betlémy, při níž budou moci návštěvníci v jezuitském semináři spatřit jesličky jihočeských tvůrců z depozitářů muzea. Letos se po pěti letech od 24. listopadu do 30. prosince opět uskuteční soutěžní řezbářská výstava O nožík Tomáše Krýzy a Jindřichův Hradec se v závěru listopadu stane dějištěm celosvětového setkání betlemářů – konference Betlémy stále živé. Sezona pak vyvrcholí o prvním adventním víkendu 1. a 2. prosince třetím ročníkem festivalu betlémů Jindřichohradecké JINoHRÁtky aneb Dejte děti do jeslí.